Red Bull Mobile
1 zł
Pierwszy miesiąc subskrypcji za 1 zł
∞ internet
Nielimitowany Internet na pół roku
Bez limitu
Nielimitowane rozmowy, SMS-y i MMS-y w kraju i w roamingu w UE
40 zł
40 zł za subskrypcję na 30 dni. Cena uwzględnia rabat 5 zł za zgody marketingowe

Zarządzanie subskrypcjami w telefonie

Porady

Zarządzanie subskrypcjami w telefonie

Czym są subskrypcje? Dlaczego warto się nimi zainteresować i świadomie nimi zarządzać? Czy są jakieś aplikacje, których można użyć, aby można było szybko zrealizować wykupienie lub anulowanie subskrypcji? Wszystkiego dowiesz się z tego artykułu!

Czy wiesz, z jak wielu produktów korzystasz na zasadzie subskrypcji? Prawdopodobnie nie. Większość osób nie umie precyzyjnie odpowiedzieć na to pytanie. Co więcej, wielu użytkowników nie do końca wie, na czym polega subskrypcja i z czym się ona wiąże. Tymczasem liczba subskrypcji rośnie po cichu, nie wiadomo jak i kiedy, niepostrzeżenie odchudzając nasz portfel. Według badań, już 1/4 Polaków kupuje w ten sposób 4 usługi miesięcznie. Co piąty korzysta z sześciu usług.

Z subskrypcjami zawsze zaczyna się niewinnie… 

Na przykład tak. Wkurzały Cię reklamy w streamingowym serwisie muzycznym (Spotify, albo Tidal, albo You Tube), a akurat była promocja na ofertę premium. W sumie po zrzuceniu się z przyjaciółmi na jedno konto wychodziło raptem kilka złotych miesięcznie. Potem podobnie było z filmami i doszedł Netflix (który zresztą dzisiaj walczy z kontami dzielonymi między znajomymi). Kiedy skończyło się miejsce na zdjęcia w chmurze w Google Drive, albo iCloud Drive, nie miałeś czasu na robienie porządków. Łatwiej było po prostu dokupić abonament… Potem doszły kolejne decyzje zakupowe – Audioteka, cyfrowa prenumerata ulubionego pisma, dieta pudełkowa, program antywirusowy…

Zobacz także, czym jest i jak działa streaming.

Przeciętny konsument wydaje na subskrypcje nawet 300 zł/ miesięcznie!

Coraz więcej produktów oferowanych jest jako subskrypcje. To inaczej mówiąc abonamenty, czyli sprzedaż oparta na comiesięcznym zobowiązaniu. Początkowo subskrypcje dotyczyły produktów związanych z mediami. Powszechnie subskrypcjami objęte są aplikacje dla profesjonalistów, takie jak aplikacje dla fotografów, albo aplikacje dla filmowca. Dziś na zasadach subskrypcji można kupić nawet pieluszki dla niemowląt albo jedzenie dla kota. 

Zobacz także, jak oglądać telewizję na smartfonie.

Dlaczego subskrypcje stały się tak popularne?

Producenci bardzo szybko odkryli, że opłacanie abonamentu w formie subskrypcji przynosi znacznie więcej korzyści niż sprzedaż jednorazowa. Klient wiąże się z produktem na dużo dłużej i jest w stanie zapłacić dużo więcej. Znacznie trudniej jest również zrezygnować z produktu i wymienić na inny. Według raportu opublikowanego w 2022 roku przez firmę Deloitte:

„41% Polaków po zakupie subskrypcji skróciło czas poświęcany na korzystanie z innych podobnych usług, produktów i sklepów internetowych. Wprowadzenie modelu subskrypcyjnego może przynieść również znaczne zwiększenie zysków – 59% polskich konsumentów przyznało, że zaczęło wydawać więcej po zakupie subskrypcji.”

Z raportu jasno wynika, że subskrypcje Google Play czy App Store są popularne nie dlatego, że konsumenci ich poszukują. To raczej wynik działań korporacji, które bardzo często nie dają swoim klientom innych możliwości korzystania ze swoich produktów, oferując ich jednorazową sprzedaż. Aż 1/3 Polaków nawet nie zdaje sobie sprawy, że decyduje się na subskrypcje. 

Raport: Mity i fakty usług subskrypcyjnych. Jaki jest prawdziwy potencjał modelu subskrypcyjnego i co wpływa na jego sukces? (Kwiecień 2022, Deloitte Digital, źródło: http://www2.deloitte.com)

Mitem jest także pogląd, że na decyzje zakupowe dotyczące subskrypcji wpływa przekonanie o wygodzie tej formy sprzedaży. Aż 47% badanych wskazuje, że głównym powodem decyzji były oczekiwane korzyści finansowe. Tymczasem, jak się okazuje, koszt subskrypcji może być spory – ponad połowa klientów właśnie poprzez subskrypcje zwiększa wydatki na daną kategorię produktów. Subskrypcje związują nas również z jednym producentem. Kiedy już zdecydujemy się na abonament w jednej firmie, rzadko kiedy chcemy go zmienić na inny produkt.

Jak skutecznie zrezygnować z subskrypcji? Uważaj na słowa!

Rezygnacja z subskrypcji nie zawsze jest łatwa i jednoznaczna. O tym, jak należy uważać na słowa, mogli przekonać się wszyscy Ci, którzy próbowali zrezygnować z subskrypcji jakiegoś konta (na przykład YouTube Premium). Bywa, że kluczowe jest rozróżnienie między słowami „anulowanie czy wstrzymanie”. Otóż wstrzymanie subskrypcji dla niektórych usługodawców oznacza jedynie zawieszenie jej działania na określony czas, na przykład na 3 miesiące (co jest opisane na stronie w długim tekście). Po tym czasie usługa jest automatycznie wznawiana, a opłaty ponownie pobierane. W niektórych przypadkach jedynie anulowanie subskrypcji (konta) pozwala na trwałą rezygnację z opłacania abonamentu. Całego procesu nie ułatwia fakt, że wiele firm oferujących subskrypcje to wielkie międzynarodowe korporacje, które nie posiadają infolinii i działu obsługi klienta w Polsce.

Jak odzyskać kontrolę nad decyzjami zakupowymi?

Jak więc jasno widać, subskrypcje przy całej swojej wygodzie, pozbawiają nas wpływu na decyzje zakupowe. W jaki sposób odzyskać kontrolę nad własnymi finansami i świadomie korzystać z możliwości, jakie daje rynek? Nie jest to łatwe zadanie. Jeśli chcemy zachować równocześnie wygodę, jaką dają abonamenty, jest to niemal zadanie niewykonalne – musimy bowiem poświęcić nieco czasu na zarządzanie subskrypcjami. Nie jest to jednak całkowicie niemożliwe.

Aplikacje na telefon do zarządzania subskrypcjami

Popularność subskrypcji stała się faktem dzięki niesamowitej powszechności i łatwości płatności internetowych – zwłaszcza tych obsługiwanych z poziomu telefonu. Dzięki takim narzędziom, jak PayPal, Google Pay, Apple Pay czy polskiemu BLIK-owi, dzisiaj za większość produktów możemy zapłacić dosłownie jednym kliknięciem w telefonie. Subskrypcje idą w tym procesie jeszcze dalej – po zgodzie na płatność i zaakceptowaniu warunków sprzedaży, należność z naszego konta przelewana jest na konto usługodawcy automatycznie co miesiąc (albo co rok), bez potrzeby naszej dodatkowej zgody. Ponieważ tego typu abonament jest kupowany głównie za pomocą smartfonów, to również na nich należy szukać narzędzi do skutecznego nimi zarządzania. 

Istnieje wiele aplikacji na telefon, które pomagają kontrolować nasze subskrypcje. Znajdziesz je w sklepach takich jak App Store (na iOS) czy Google Play (na Androida). I właśnie od tych narzędzi najlepiej zacząć zarządzanie subskrypcjami. 

Zobacz także, jakie aplikacje warto pobrać na smartfona.

Zarządzanie subskrypcjami przez Google Play

Użytkownicy Google Play, którzy chcą kontrolować swoje abonamenty, powinni w pierwszej kolejności odwiedzić dział „Płatności i subskrypcje”. Znajdą tam listę wszystkich aplikacji, które zasubskrybowali przez ten kanał sprzedaży. Obok listy odnajdą ceny, a także dodatkowy przycisk „Zarządzaj”, służący do zarządzania subskrypcjami. W tym miejscu możliwa jest też rezygnacja z subskrypcji. 

Co ciekawe, Google Play umożliwia też ustalanie dopuszczalnego budżetu, jaki chcesz przeznaczyć na subskrypcję. Wpisany maksymalny koszt abonamentu nie zablokuje żadnych zakupów – ale dostaniesz powiadomienie, kiedy zbliżysz się do tej kwoty.

Jeśli masz więcej niż jedno konto w Google – musisz każdym z nich zarządzać osobno. 

Zarządzanie subskrypcjami na App Store

Jeśli chcesz zarządzać subskrypcjami, które zakupiłeś poprzez App Store, odwiedź swoje konto w sklepie App Store, a następnie kliknij dział „subskrypcje”. Znajdziesz tam listę aktualnych i nieaktywnych subskrypcji. Możesz zmieniać ich ustawienia, anulować, wznawiać lub modyfikować. 

Użytkownicy iPhonów także mają do dyspozycji wygodne zarządzanie subskrypcjami. Po wejściu w ustawienia należy stuknąć AppStore – wówczas uzyskasz dostęp do specyficznych ustawień automatyzujących proces postępowania z oprogramowaniem. Można na przykład ustawić automatyczne odinstalowanie nieużywanych aplikacji – będą one nadal dostępne w chmurze, z zachowanymi ustawieniami, ale zwolnią przestrzeń dyskową telefonu.

Bobby (iOS)

Aplikacja Bobby powstała specjalnie z myślą o użytkownikach systemu Apple, którzy chcą zarządzać swoimi subskrypcjami. Aplikacja pozwala na łatwy i uporządkowany dostęp do informacji o płatnych subskrypcjach. Można je ustawiać na liście według priorytetów, dowolnie modyfikując wygląd aplikacji, kontrolując powiadomienia o terminach oraz limitach płatności. W podstawowej wersji wszystkie dane o aplikacjach musimy dodać samodzielnie. Aby móc zsynchronizować ją z iCloud, należy zapłacić za płatną wersję, która kosztuje 18 zł. 

Tilla (Android)

Tilla to ceniona aplikacja stworzona dla użytkowników Androidów, która umożliwia wygodne zarządzanie subskrypcjami. Pozwala łatwo je dodawać, po wypełnieniu specjalnego formularza. Umożliwia również śledzenie subskrypcji oraz nadchodzących i opóźnionych płatności. Wersja premium (koszt 10 zł) umożliwia synchronizację w chmurze pomiędzy urządzeniami.

Sam ustal za co tak naprawdę płacisz! 

Jak widzisz, aplikacje na telefon do zarządzania subskrypcjami same… wymagają subskrypcji! Sklepy App Store i Google Store nie zawsze dają pełny wgląd i możliwość anulowania subskrypcjami. Na przykład nie są tam uwzględnione subskrypcje, których dokonywaliśmy z pominięciem tych platform. Co więcej, niektóre serwisy, jak Spotify, pozwalają na zmiany i anulowanie subskrypcji jedynie z poziomu komputera, nie telefonu. Najpewniejszym sposobem zarządzania subskrypcjami pozostaje więc samodzielne ustalenie, ile i za co płacisz. Najlepiej zrobić to poprzez prześledzenie historii zakupów na koncie bankowym.

udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest

Zobacz również

Wszelkie sprawy załatwisz za pomocą chatu w aplikacji Red Bull MOBILE. Jeżeli nie masz aplikacji to:

Skanuj QR kod

Zeskanuj kod aparatem w swoim smartfonie, żeby pobrać aplikację.