Dziennikarstwo w ostatnich latach mocno się zmieniło. W dobie powszechnego dostępu do informacji i szybkiego przesyłu informacji reporter musi działać jeszcze szybciej i skuteczniej, tak żeby móc dostarczyć czytelnikom najświeższe wiadomości. Nie dziwi więc fakt, że podstawowym i absolutnie niezbędnym narzędziem pracy każdego dziennikarza stał się smartfon. Jednak jak ułatwić sobie pracę i jak wykorzystać pełnię możliwości smartfona w pracy dziennikarza? Oto siedem najlepszych aplikacji dla dziennikarzy, które ułatwią pracę i pozwolą na tworzenie lepszych treści w szybki sposób!
Evernote – aplikacja dla dziennikarza do organizowania notatek
Evernote to jedna z najlepszych i absolutnie podstawowych aplikacji, którą każdy dziennikarz powinien mieć zainstalowaną na swoim smartfonie. Dzięki aplikacji Evernote można przechowywać i organizować notatki, zdjęcia, artykuły, nagrania audio i wiele innych materiałów, które przydadzą się podczas pracy dziennikarskiej.
Evernote jest dostępna zarówno dla systemu iOS, jak i Android. Jej podstawowa wersja jest bezpłatna, ale wiele bardziej profesjonalnych funkcji jest niestety płatnych. Co ważne to fakt, że do swoich notatek możemy mieć też dostęp przez komputer, co znacząco ułatwia pracę.
Trello – Zaplanuj zadania z aplikacją dla dziennikarzy
Przydatną aplikacją dla dziennikarzy jest również Trello. Jest to narzędzie do organizacji zadań, dzięki któremu można w łatwy sposób zarządzać harmonogramem pracy, przypomnieniami i listami zadań. Jest to szczególnie przydatne kiedy jednocześnie pracuje się nad kilkoma materiałami. Dzięki Trello łatwiej będzie zorganizować i skoordynować taką pracę.
To również narzędzie, które można wykorzystać w redakcji do przypisywania zadań konkretnym osobom i monitorowania postępów w ich pracy. Apka ta jest częściowo bezpłatna, jednak część bardziej zaawansowanych funkcji wymaga uiszczenia opłaty.
iMovie – prosta i szybka edycja nagrań wideo
Dziennikarze to coraz częściej osoby, które mają dostarczyć nie tylko tekst, ale i zdjęcia oraz materiały wideo. Tym drugim przyda się prosty program do montażu i edycji wideo, którym jest np. iMovie. Aplikacja ta jest domyślnie zainstalowana w urządzeniach z systemem iOS.
iMovie pozwala w bardzo prosty i szybki sposób tworzyć i montować wideo na smartfonie, czy tablecie. Osoby mniej obeznane z filmowaniem mogą skorzystać również z gotowych szablonów, które znacząco ułatwiają montaż i przyspieszają pracę. Zmontowany materiał można zapisać, lub od razu udostępniać w mediach społecznościowych, lub stronie internetowej.
Wave Editor – podstawowa aplikacja dla każdego dziennikarza radiowego
Dziennikarze pracujący w radiu na pewno powinni zainteresować się aplikacją Wave Editor. Jest to apka, która z powodzeniem może zastąpić bardzo popularny program komputerowy Audacity. Wave Editor jest aplikacją przeznaczoną do edycji dźwięku, dzięki której można nagrać dźwięk, a później w prosty i szybki sposób edytować takie nagrania audio.
W ten sposób dziennikarz może skutecznie zastąpić swój dyktafon i komputer zwykłym smartfonem, bez konieczności zgrywania materiału na osobne urządzenie. Co również bardzo ważne, to aplikacja ta jest niezwykle prosta i intuicyjna, mimo że posiada ona masę wbudowanych efektów, czy też zaawansowanych funkcji. Aplikacja ta jest darmowa w podstawowej wersji i dostępna na telefony z androidem i iOS-em.
Google Docs – tworzenie i edycja dokumentów w redakcji
Google Docs to aplikacja, której chyba nikomu nie trzeba przedstawiać! Jednak jeśli ktoś jej jeszcze nie zna, to można powiedzieć, że jest to pakiet przydatnych aplikacji biurowych. Przypomina on pakiet Office od Microsoftu, z tą różnicą, że Google Docs jest w pełni darmowe! Ta aplikacja przydaje się między innymi do tworzenia i edytowania dokumentów tekstowych, co stanowi podstawę pracy dziennikarza.
Dodatkowo dzięki Google Docs, można tworzyć artykuły, raporty i notatki bezpośrednio na smartfonie, a następnie udostępniać je w chmurze i edytować je na innym urządzeniu. Dostęp przez chmurę pozwala również na łatwiejszą pracę w zespole redakcyjnym. Oczywiście w miejscach, gdzie nie ma dostępu do internetu, aplikacja ta umożliwia również edytowanie dokumentów w trybie offline. Google Docs jest dostępne dla systemów iOS i Android.
Google Drive – wszystkie pliki w jednym miejscu
Kolejna aplikacja, która jest wręcz niezbędna w pracy dziennikarza, jest Google Drive. Jest to chmura, która pozwala na proste archiwizowanie i szybkie udostępnianie plików. To szczególnie przydatna aplikacja kiedy pracuje się w zespole. Nagrane przez dziennikarza materiały, zrobione zdjęcia, czy też grafiki mogą automatycznie być ładowane na chmurę, z której edytor, lub inny dziennikarz będzie mógł je szybko pobrać i przetworzyć na potrzeby materiałów.
To również świetne narzędzie kiedy pracuje się przez dłuższy czas nad jakimś artykułem i chce się mieć dostęp do zebranych zdjęć, filmów i notatek z dowolnego miejsca na świecie. Aplikacja ta jest darmowa i dostępna zarówno dla Androida jak i iOS.
Najlepsze aplikacje dla dziennikarza
Smartfon to obecnie niezbędne narzędzie dla każdego dziennikarza, które może z powodzeniem może zastąpić kilka innych sprzętów. Smartfony pozwalają dziennikarzom działać szybko i skutecznie. W tym artykule przedstawiliśmy najlepsze aplikacje dla dziennikarzy, które umożliwiają przechowywanie i organizowanie notatek, tworzenie i edytowanie dokumentów, zarządzanie zadaniami, edycję wideo i dźwięku oraz wiele innych czynności. Większość tych aplikacji jest darmowe w podstawowej wersji i dostępne dla systemów iOS i Android.